۱۰ اصل در مکانیک بازی برای طراحی یک گیمیفیکیشن موفق
فهرست مطالب
مکانیک بازی
در مقاله قبل با عنوان «چند مثال معروف از گیمیفیکیشن های موفق دنیا»، ما یک نمای کلی از گیمیفیکیشن و هدف آن را ترسیم کردیم. اکنون اجازه دهید نگاهی به عناصر و جزئیات ایجاد یک ساختار گیمیفیکیشن قوی بیندازیم. Gamification براساس عناصر مکانیک بازی که ثابت شدهاست کاربران را برانگیخته و درگیر میکند، بنا شدهاست.
با استفاده از هرگونه ترکیبی از عناصر مکانیک بازی، که در ادامه مقاله به شرح و توضیح آنها پرداختهایم، نمونهای موفق از یک گیمیفیکیشن ایجاد میشود.
بهطورکلی ۱۰ اصل در مکانیک بازی وجود دارد:
۱. هدف و روایت
استفاده ساده از داستانسرایی در پیشبرد یک کار یکی از تکنیکهای مکانیک بازی است. این امر به جذب شرکتکنندگان کمک میکند و باعث ایجاد هدف برای حرکت روبهجلو میشود. نمونهای از این تکنیک را میتوان در حوزه سلامت یافت.
برنامه تناسب اندام Zombie Run، از قصهسرایی برای ایجاد انگیزه در شرکتکنندگان استفاده میکند. با این کار دنیایی را ایجاد میکند که در آن زامبیها آنها را دنبال میکنند. این فعالیت باعث میشود شرکتکنندگان از یکنواخت دویدن دوری کنند.
۲. رده بندی
یکی از بهترین راهها برای ایجاد انگیزه در کاربر توسط عناصر مکانیک بازی، این است که به او نشان دهید چگونه با دیگران، بهطور فردی یا تیمی مقایسه میشود. استفاده از ردهبندی مبتنیبر زمان، به کاربران کمک میکند تا رتبه خود را در میان گروههای دیگر مشاهده کنند.
حس رقابتی که توسط یک leaderboard ایجاد میشود، به افراد فرصتی میدهد تا خود را در مقابل دیگران ثابت کنند. این انگیزه میتواند راهی برای کسب پاداش باشد یا مکانی برای ایجاد روابط جدید باشد.
۳. فرار از ضرر
هیچ کس دوست ندارد چیزی را از دست بدهد. ترس از دستدادن موقعیت، دوستان، امتیازات، دستاوردها، داراییها، پیشرفت و غیره میتواند دلیل قدرتمندی برای حفظ و پیشبرد یک کار باشد.
اینگونه فکر کنید. چه چیزی به شما انگیزه بیشتری میدهد؟ درآمد ۵ دلار یا عدم از دست دادن ۵ دلار؟
وقتی بازی FarmVille را شروع میکنید، یک قطعه زمین مزرعه پر از محصولات کشاورزی و دام به شما هدیه میشود. این حس که شما باید مراقب سرزمین خود و هر آنچه در آن است باشید، باعث شدهاست که امروز برخی از بازیکنان را در فیس بوک نگهدارد تا ببیند چگونه پیشرفت میکنند.
۴. بازخورد
هنگامی که شرکت کنندگان بهطور مرتب از اهداف و دستاوردها مطلع میشوند، این بازخورد به آنها اجازه میدهد تا احساس پیشرفت کنند. این انگیزه در ادامه، شرکت کنندگان را تشویق میکند تا به حرکت پیشرونده متمایل شوند و به نتایج بیشتر و بهتری دست یابند.
پیشرفت و بازخورد از انواع مختلف کاربران به اشکال مختلف وجود دارد. به ویژه اینکه همه آنها به نوعی از پیشرفت یا بازخورد نیاز دارند، اما برخی از افراد بهتر از دیگران کار میکنند. چند مثال شامل اعلانهای روی صفحه، پیامهای متنی یا ایمیل است. بازخورد میتواند برای تبریک به کاربر برای رسیدن به هدف، تشویق مرحله بعدی یا پاداش جدید استفاده شود.
۵. نشانها
تسلط بر یک مهارت، به ویژه در جامعهای که ارزش آن را درک میکند معنیدار است. نشانها اغلب برای شناسایی مهارتها و تخصص در یک گروه استفاده میشوند و هنگامی که شرکت کنندگان تعداد معینی از امتیاز را جمع آوری کردند، ممکن است به آنها نشان داده شود. نشانها درواقع نوعی دستاورد مجازی برای شرکت کنندگان است. بر خلاف سیستم ردهبندی (leaderboard )، که به طور مداوم بهروز میشود، نشانها به منظور قدردانی از دستاوردهای شخصی بازیکنان اهدا میشود و محرکی انگیزشی برای جمعآوری و پیشرفت در یک کار یا زمینهای را نمایان میسازد.
نشانها بیشتر جنبه تعاملات اجتماعی دارد؛ زیرا ما انسانها اغلب به دنبال شناخت ظاهر (مانند نشانها) دستاوردهای خود هستیم. بازیسازی این موضوع را درک میکند و از این محرک در ابتکارات خود استفاده میکند تا از شرکت کنندگان برای ترغیب دیگران به کسب این نشانها حداکثر استفاده را ببرد.
۶. امتیاز
اگر نشانها نقاط عطفی در پیشرفت هستند، پس Pointها (امتیاز) راهی برای رسیدن به آن نقاط دیدنی است. امتیازها شواهد ملموس و قابل اندازهگیری خوبی هستند.
امتیاز یکی از عنصار مکانیک بازی است که به شرکت کنندگان کمک میکند تا پیشرفت خود را کنترل کنند. برای تکمیل فعالیتها، اشتراکگذاری یا مشارکت با دیگران، امتیاز دریافت میشود. امتیازها درواقع واحد اندازه گیری در گیمیفیکیشن است.
۷. لول آپ شدن
ایجاد سطوح موفقیت، به ایجاد یک حس شوق و اشتیاق از موقعیت حال حاضر یک شرکتکننده در یک مسیر جلورونده کمک میکند. با در نظر گرفتن سطوح تعیین شده، شما شاخصی از موفقیت طولانیمدت یا پایدار را برای شرکت کنندگان را ایجاد کردهاید. سطوح نشان میدهد که یک فرد به نقطهای از پیشرفت رسیدهاست که شایسته قدردانی است.
سطحبندی برای شناسایی وضعیت در یک جامعه و بازکردن اهداف، نشانها، فعالیتها و پاداشهای جدید استفاده میشود.
سطوح و اهداف یکی از مهمترین عناصر مکانیک بازی است که به ترسیم نقشه پیشرفت کاربران از طریق یک سیستم کمک میکند. دیدن اینکه تا کجا میتوانید بروید به همان اندازه مهم است که به گذشته بازگردید و ببینید که از کجا آمدهاید. یا به عبارتی دیگر خوب است بدانید که نقطه شروع شما کجا بوده است و از چه سطح یا مرحلهای به سطح حال حاضر خود رسیدهاید.
۸. اهداف نهایی
اهداف معیاری هستند که همه نشانه ها، امتیازها و چالشها از آن نشات میگیرند. جهتگیری روایت بازی، شرکتکنندگان را به دنبال اهداف سوق میدهد و در نتیجه، پاداشها را باز میکند.
ماموریتها یا چالشها به کاربران هدفی برای تعامل میدهند.
اهداف یکی از عناصر مکانیک بازی برای ایجاد انگیزه در افراد است. اگر روایت احساس هدف میکند، اهداف نیز حس جهت را نشان میدهند. اهداف زمانی موثرتر هستند که افراد را به این باور برسانند که در تلاش هستند تا به چیزی بزرگ، هیجان انگیز و بزرگتر دست یابند.
چالشها به علاقهمندان کمک میکند، مهارت خود را آزمایش کنند و جایزه بگیرند. غلبهبر چالشها باعث میشود افراد احساس کنند به موفقیت دست یافتهاند.
۹– شبکههای اجتماعی
وقتی به مکانیک بازی و بهطورکلی به بازیها فکر میکنید، درواقع جنبه اجتماعی بازی را در نظر گرفتهاید. داشتن یک انجمن Gamified جایی است که اهداف، نشانها، مسابقات و سایر مکانیکهای جدید را اطلاع رسانی میکنید. ما موجودات اجتماعی هستیم و روابط تأثیر بسزایی بر احساس ما و کاری که میکنیم دارد.
داشتن فرصتی برای به اشتراکگذاشتن دستاوردهای شرکت کننده، انرژی مثبت ایجاد میکند. دیگران درباره اهداف، نشانها و پاداشهایی که ممکن است بدست آورند اطلاعات به دست میآورند. این وضعیت میتواند به دید بیشتر افراد منجر شود و فرصتهایی برای ایجاد روابط جدید ایجاد کند. همچنین میتوانید از مکانیکهای بازخورد مانند leaderboards and certificates استفاده کنید.
۱۰ – چالشها
چالشها به حفظ علاقه و اشتیاق افراد کمک می کند. درست زمانی که شرکت کنندگان احساس کنند که بر همه چیزهایی که باید تسلط داشته باشند، تسلط دارند شروع به کاهش فعالیت میکنند، این زمانی است که شما دانش آنها را آزمایش میکنید و آنها را به استفاده از این چالشها دعوت میکنید. غلبهبر چالشها باعث میشود افراد احساس کنند به موفقیت دست یافتهاند.
نگهداشتن افراد روی پای خود با چالشهای استراتژیک، به این معنی است که تلاش مشارکتکنندگان فراتر از آن چیزی است که بهسادگی در اهداف تعیین شدهی بازی قرار گرفتهبود .
همه چیز در مورد مشارکت کاربران است و چالشها، بهعنوان یکی از عناصر مکانیک بازی، روشی است که روند را کمتر رباتیک میکند و افراد را مجبور میکند از خلبان خودکار پیاده شوند و در واقع در کاری که انجام میدهند مشارکت داشتهباشند.
نتیجه
اگر بهدستآوردن امتیازهای مجازی (مانند اسنپ و دیجی کالا ) به تخفیف در خرید بعدی از بیزینس شما کمک میکند و تصور میکنید با این کار مشتریان را بیشتر تشویق به خرید خواهیدکرد، حال تصور کنید که با انجام گیمیفیکیشن و استفاده مناسب از عناصر مکانیک بازی تا چه حد میتوانید انگیزه انجام کارهای مختلف (مانند کامنتگذاشتن، فالوکردن و…) را در مشتریان خود ایجاد کنید. برای داشتن اطلاعات بیشتر درمورد این فرآیند همین امروز با ما، یعنی تیم wackotech تماس بگیرید.