شاخص هزینه به ازای نصب یا CPI چیست؟
مهمترین شاخص برای راهاندازی یک اپلیکیشن، هزینه جذب کاربر برای آن است. خوشبختانه، شاخصههای تعیینکننده در اقتصاد حوزه اپلیکیشنهای موبایل، بهصورت شفاف تعریف شدهاند. شاخص Cost Per Install) CPI) یا هزینه به ازای هر نصب، یکی از بهترین انتخابها در این راستا است. تحقیقات مختلفی با توجه به CPI برخی از برنامههای محلی انجام شده است. نتایج این تحقیقها بهشرح زیر است:
- از اوت ۲۰۱۴ تا به امروز، CPI در App store معادل ۱.۰۴ دلار و در گوگل پلی، ۰.۹۹ دلار است.
- هر سال، CPI اپلیکیشنهای iOS رشد ۴۰ درصدی را تجربه کردهاند.
- در طول یک سال گذشته، CPI نرم افزارهای اندروید ۲۰ درصد کاهش پیدا کردهاست.
فهرست مطالب
نتیجه تحقیقات درباره هزینه به ازای نصب اپلیکیشنها
- بسیاری از توسعهدهندگان اپلیکیشنها بیشتر توجه خود را معطوف به نرمافزارهای iOS کردهاند. چرا که میتوانند بازده بیشتری، از نظر درآمد دریافت کنند. به همین خاطر است که CPI برای نرمافزارهای iOS بهصورت قابلتوجهی، افزایش پیدا کردهاست.
- توسعهدهندگان کمتر به دنبال بازاریابی و کسب درآمد در گوگل پلیاند. بههمیندلیل است که در این حوزه عرضه مازاد بر تقاضا وجود دارد.
این دو موضوع کاملا منطقی بهنظر میرسند. کاربران نرمافزارهای اپل تجربه بهتری را کسب میکنند. همین امر، میتواند بازار گوگل پلی را تحت تاثیر قرار دهد. تجربه بهتر کاربران میتواند بهراحتی آنها را به افرادی تبدیل کند که حاضرند برای دریافت خدمات اپلیکیشنها، هزینههای مربوطه را پرداخت کنند.
این موضوع چگونه میتواند بر آینده برندهایی که مایلند محصولهای جدیدی را برای کاربران خود طراحی کنند، تاثیر بگذارد؟ بهعنوان مثال، بدون درنظرگرفتن افزایش بودجه بازاریابی، این برندها و محصولهای جدید آنها چگونه میتوانند با نرخ رشد ۴۰ درصدی سالانه رقابت کنند؟
آیا برندی حاضر است برای جلب ۱۰۰۰۰ کاربر، ۱۰۰۰۰ دلار خرج کند؟
اگر صاحب یک برند هستید و معتقدید این هزینه بسیار زیاد است، این بخش را به دقت مطالعه کنید. برندها و بازاریابان در تلاشاند تا راههای جدیدی را برای جذب کاربران بیشتر، پیدا کنند. بهعنوان مثال، بسیاری از برندها، برای نسخههای موبایل و دسکتاپ وبسایتهای خود، به راهاندازی نسخه کامل برنامه وب HTML5 روی آوردهاند. این انتخاب میتواند یکی از مقرونبهصرفه ترین روشها برای جلبنظر مصرفکنندگان باشد. برندها معمولا برای مقایسه برنامههای بومی با HTML5 به روش زیر عمل میکنند:
یک برنامه یا بازی بومی
- هزینه توسعه: ۱۰،۰۰۰ الی ۲۰،۰۰۰ دلار آمریکا؛
- هزینه اضافی برای خرید ۱۰،۰۰۰ کاربر در زمان رونمایی و راهاندازی: ۱۰،۰۰۰ دلار آمریکا؛
- هزینه اختیاری برای تبلیغ در رسانههای اجتماعی (یعنی خرید فالوئر، لایک ، به اشتراک گذاری): ۲۵۰۰ دلار آمریکا؛
- ارسال پست در شبکههای اجتماعی موجود (صفحات طرفداران): رایگان؛
- مبلغ نهایی حداقل بودجه: ۲۰۰۰۰ دلار آمریکا برای جلب نظر حداقل ۱۰،۰۰۰ کاربر جهت خرید و نصب بازی یا برنامه. این هزینه اولیه باتوجه به افزایش هزینههای مربوط به CPI، افزایش مییابد.؛
- سیستم عاملهای تحت پوشش: iOS و Android (این شرایط تنها درصورتی ممکن است که برنامه با استفاده از Unity ساخته شده باشد. در بیشتر مواقع مشتریان اپلیکیشنهای جداگانهای را طراحی میکنند که تجربه بهتری را برای کاربران خود فراهم کنند.)؛
حال باتوجه به اطلاعات ارائه شده در بالا، بیایید دوباره سوال پیش را مطرح کنیم: آیا برندی حاضر است برای جذب ۱۰۰۰۰ کاربر، ۲۰۰۰۰ دلار خرج کند؟
اگر صاحب یک برند بزرگاید، این هزینه مشکل چندان بغرنجی نیست. برندهای بزرگ حاضرند تا ۱۰۰۰۰۰ دلار را برای اپلیکیشنهای بومی خود خرج کنند و ریسکهای ناشی از سناریوهای مختلف (از جمله طولانی شدن زمان توسعه، بازاریابی و موارد مشابه) را پوشش دهند. با این وجود، برندهای کوچکتر چگونه فکر میکنند؟
یک برنامه یا بازی HTML5
- هزینه توسعه: تا سقف ۵۰۰۰ دلار آمریکا؛
- ارسال در شبکههای اجتماعی موجود (صفحات طرفداران): رایگان؛
- هزینههای اختیاری برای تبلیغ در رسانههای اجتماعی (یعنی خرید فالوور، لایک ، اشتراک گذاری ها): ۲۵۰۰ دلار آمریکا. با ابتکار برند، میتوان این هزینه میتواند به صفر برسد؛
- مبلغ نهایی حداقل بودجه: ۵،۰۰۰ دلار آمریکا؛
- سیستم عاملهای تحت پوشش: iOS ، Android ، Windows Phone ، Mac ، Windows ، بهطور همزمان.
مزایای HTML5:
- کاربردی، سریع و جذاب؛
- اجازه میدهد تا بهصورت لحظهای و بدون نیاز به دانلود کردن هیچ فایلی، تنها با کلیک روی یک لینک، بازی را آغاز کنید؛
- قادربه جمعآوری اطلاعاتی از قبیل ایمیل، شماره تلفن و نام مشتریان برای فروش بیشتر.
برنامههای توسعهیافته با HTML5 در مقایسه با سایر برنامهها، از نظر قیمت و بسترهای عملیاتی، مزایای بسیار زیادی دارند. از آنجایی که متوسط زمان توجه مشتریان احتمالی شما در دنیای امروز، چیزی در حدود ۳ ثانیه است، سرعت عمل در نمایش لحظهای امکانات اپلیکیشنها اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند. همچنین با کمک HTML5 میتوانید بهراحتی مکانیزمهای جدیدی را طراحی کنید تا با جمع آوری اطلاعات لازم از کاربران، استراتژیهای آتی بازاریابی خود را طراحی کنید. گوگل و اپل، با استفاده از فروشگاههای اپلیکیشن توانستهاند تمامی اطلاعات مربوط به کاربران شما را جمعآوری کنند.
اگر یک برند را اداره می کنید، کدام برایتان مهمتر است: HTML5 یا برنامه بومی؟
- CPIها تنها شاخصهای موجود برای بررسی بازار و موفقیت یک اپلیکیشن نیستند. شاخصهای دقیقتر و معنادارتری، مانند هزینه به ازای هر مشتری وفادار (Cost Per Loyal User) نیز وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید. بدون شک محاسبه این شاخصها هزینه بیشتری خواهدداشت. چرا که برای محاسبه آنها عملیات پیچیدهتری (مانند باز کردن یک اپلیکیشن برای N بار) را باید انجام دهید.
- در بررسیهای این مقاله، فروشگاه اپلیکیشنهای آمازون در نظر گرفته نشده است. در یک پست جداگانه، این فروشگاه را بررسی خواهیم کرد.
شرکت واکوتک در زمینه طراحی و ساخت بسترهای HTML5 برای برند ها فعالیت می کند. ما معتقدیم که هر برندی باید بتواند با صرف یک هزینه معقول، با مشتریان خود تعامل کند.
همانطور که در این مطلب خواندید، محاسبه CPI یا هزینه به ازای نصب، برتری برنامههای توسعهیافته با HTML5 را نشان میدهند. در آینده پستهای بیشتری درخصوص CPI یا هزینه به ازای نصب اپلیکیشنها، بازیها، تعامل میان توسعهدهندگان و کاربران بازیها و موارد دیگر، خواهیمداشت. اگر مایلید در طراحی یک تجربه تعاملی HTML5 (بهصورت بازی یا برنامه) با ما همکاری کنید، با تیم واکوتک تماس بگیرید.