WeChat و TENCENT China پیشرو در صنعت بازی های آنلاین جهان
صنعت بازیهای آنلاین روند کاهشی در جهان به خود ندیده است. تنها در ۱۰ سال گذشته با پیشرفت فوقالعاده در تکنولوژی های بازی آنلاین هم در زمینه کمیت و هم دسترسی به بازیکنان روبهرو بودهایم. این امر در نتیجه پیشرفت و ادغام فناوری با زندگی روزمره افراد اتفاق افتادهاست. با این حال این ارقام مثبت، بدون چالشها و فرازونشیبهای خود نبودهاست. صنعت بازی آنلاین چین نمونه بارزی است که عملکرد بسیار خوبی در این صنعت ایفا کرده است.
غول فناوری چین TENCENT، در صنعت بازی آنلاین چیرگی مییابد
TENCENT غول فناوری و خالق موفقترین بازی آنلاین Honour of Kings «افتخار پادشاهان» بزرگترین تحول تاریخ بازی آنلاین را رقم زده است. Tencent هم اکنون در حال انجام اقداماتی برای گسترش حضور تجاری خود و افزایش تعداد کاربران در ایالات متحده و اروپا است.
گفته میشود بازی آنلاین افتخار پادشاهان، بیش از ۲۰۰ میلیون بازیکن در سراسر جهان دارد. همچنین بیش از ۵۵ میلیون آن را بازیکنان چینی تشکیل میدهند. با توجه به شهرت و ماهیت اعتیادگونه بازی افتخار پادشاهان، کمپانی Tencent محدودیتهای روزانهای برای بازیکنان جوان اجرا کرده. کمپانی Tencent اینکار را برای سلامت فیزیکی و روانی بازیکنان انجام دادهاست.
Tencent در نظر دارد با پتانسیل بالای خود بازار بازیهای آنلاین را به دیگر نقاط دنیا گسترش دهد و در صدر بازار قرار گیرد.
بازی آنلاین Arena of Valor
به دنبال موفقیت بازی افتخار پادشاهان، کمپانی Tencent نسخه بازسازی شده این بازی را با عنوان « Arena of Valor » برای مخاطبان غربی طراحی کرد. ساختار این بازی چند نفره، نبرد آنلاین به سبک (MOBA) بین دو تیم ۵ نفره است. در این بازی آواتارها توسط بازیکنانی کنترل میشوند که دارای سلاحها و تواناییهای منحصربهفرد و جادویی هستند. در این بازی هر تیم که موفق به نابودکردن کمپ تیم مقابل شود بازی را میبرد.
بازی های چند نفره به سبک MOBA بازی های پیچیدهای بودند. این بازیها در رایانههای شخصی اجرا میشد. مدت زمان بازیها ممکن بود بیش از یک ساعت به طول بیانجامد. در نهایت بخش بزرگی از بازار افراد مشتاق را به خود جلب میکرد. این قابلیت در کنار انتشار آن برای گوشیهای موبایل نشان میدهد که چگونه آنها توانستند به موفقترین بازیهای آنلاین تا به امروز در چین تبدیل شوند.
از دیگر نمونههای موفقیت بازی از یک طرف سادهسازی آن برای استفاده در گوشیهای همراه بود. این امر مدت زمان بازی را به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کاهش میداد. دیگری ساده سازی ویژگی های بازی بود که دسترسی آن را برای همگان آسان میساخت. این ویژگیها می توانست به یک میزان افراد مشتاق و همینطور بازیکنان سرسخت را به خود جلب کند.
افزایش مشارکت اجتماعی در صنعت بازی آنلاین
بازیهای آنلاین همواره بر مبنای مشارکت و ارتباطات اجتماعی طراحی شدهاند. در مورد بازی افتخار پادشاهان، Tencent با پیشتاز عرصه رسانههای اجتماعی چین یعنی WeChat ادغام شد. همکاری با یک رسانه اجتماعی مانند WeChat به این معنی است که بازیکنان می توانند از طریق یک پلتفرم همه کاره که در آن بازی با ارتباطات اجتماعی به هم می آمیزد، دوستان و بازیکنان بیشتری را بیابند و یک بازی دلچسبتر داشته باشند.
WeChat در آگوست ۲۰۱۵ دارای ۶۰۰ میلیون کاربر بود که بیش از ۷۰ میلیون آنها در خارج از چین حضور داشتند. آمارهای جدید نشان میدهد که این رقم به ۸۰۰ میلیون کاربر رسیده که در میان آنها بیش از یک میلیارد کاربر ثبت شده قرار دارد. WeChat بزرگترین شبکه اجتماعی چین و یکی از معروفترین رسانههای اجتماعی در جهان است.
در سال ۲۰۱۷ Gamify با WeChat ملاقات کرد تا در سیستم خود مینی گیمهای شخصی سازی شده را با قابلیت اشتراک در رسانههای اجتماعی و یافتن بازیکنان رقابتی تر ادغام کند. جانی شانون، مدیر عامل Gamify گفت: «هدف از ملاقات ما همکاری برای کمک به شرکتهای محلی جهت ایجاد ارتباط بهتر با مشتریان بود. همینطور کمک به مشتریان جهت یافتن بازیکنان دیگر برای رقابت. ما معتقدیم مشارکت بین پلتفرمی نقطه آغاز تحول بازی آنلاین است. میخواهیم این امکان را برای تمام کسبوکارهای محلی فراهم کنیم تا بتوانند به بخشی از این جریان تبدیل شوند.»