طراح بازی کیست؟ زیر و بم شغل طراحی بازی
طراحی بازی زیرمجموعه یک رشته گستردهتر، تحت عنوان توسعه بازیهای ویدیویی است. بازی سازی یا همان طراحی بازی، یک رشته هیجانانگیز، با ارزش و چند وجهی است که آینده شغلی امیدوار کنندهای دارد. با این حال، تبدیل شدن به یک طراح بازی موفق، مسیری چالشبرانگیز است. این مسیر اشتیاق، صبر و پشتکار را میطلبد. ما در این مقاله تلاش کردیم هر آن چه را به شما بگوییم که نیاز است برای تبدیل شدن به یک طراح بازی کار درست بدانید.
فهرست مطالب
طراح بازی کیست؟
طراح بازی فردی خلاق است که به تمامی عناصر بازی جان میبخشد. طراحان بازی در واقع افرادیاند که در حوزههای نویسندگی، هنر و برنامه نویسی ماهرند. طراحی بازی در واقع یک شغل میانرشتهای است. افرادی در آن موفقاند که در هر زمینهای، اندکی دانش داشته باشند. افراد صرف اینکه بازیهای کامپیوتری را بلدند و ایدههایی دارند، نمیتوانند در این حوزه موفق شوند.
طراحان بازی باید نحوه اجرای ایدههای خود در حوزههای مختلف بازی را بدانند. آنها همچنین، باید با استانداردهای طراحی بازی آشنا باشند. بدانند که چه چیزی را چگونه طراحی کنند و در خصوص بهترین زمان، برای خلق بخشهای مختلف بازی را آگاه باشند. همچنین این افراد باید بداند چرا تک تک المانهای بازی را طراحی کردهاند. هر بازی، شامل تعداد مختلفی از سیستمهای بازی است که هر کدام، ساختار و امکانات مختلفی دارند. تنها در زمانی کاربر میتواند تجربهای دلچسب از بازی داشته باشد که تمامی این عناصر کاملا با یکدیگر هماهنگ باشند.
چگونه به یک طراح بازی عالی تبدیل شویم؟
برای آنکه از یک طراح بازی خوب به یک طراح عالی تبدیل شویم، باید توانمندیهای خود در زمینه هنر ارتقا ببخشند؛ به ویژه آن شاخههایی از هنر که در طراحی بازی میتوانند به آنها کمک کنند. هنر و مهارتهای بصری، نه تنها برای ایده پردازی و کار روی موضوعهای مختلف مهماند، بلکه کاربردهای بسیار بیشتری نیز در این مسیر حرفهای دارند. کوچکترین مزیت بهرهمندی از این مهارتهای هنری، زیبایی محصول نهایی است که عرضه خواهید کرد. کار شما به عنوان یک طراح بازی، بر اساس گستردگی و حوزه تخصصی استودیویی که در آن کار میکنید، متفاوت خواهد بود. یک طراح بازی شاید عهدهدار مسئولیتهای زیر باشد:
- توسعه خط داستانی، دیالوگها و داستانهای پیش زمینهای کاراکترها؛
- توسعهgameplay، قوانین و سیستم امتیازدهی؛
- تعیین سطح دشواری؛
- ایجاد رابطها و محیطها؛
- سطح و طراحی جهانی؛
- برنامه نویسی/دستورنویسی؛
- ویرایش دیجیتال؛
- ارائه تصویر؛
- آزمایش کردن.
طراح بازی کیست؟ آیا طراح بازی یک بازاریاب یا مارکتر است؟
به عنوان طراح بازی، باید بتوانید یک داستان یا پیام را به گونهای به تصویر بکشید که بازیکنان را متقاعد کند. همچنین، به آنها انگیزه کافی برای ادامه بازی بدهد. باید در بیان سادهترین ایدهها زبردست باشید. از طرفی، باید نسبت به دریافت یا ارائه بازخورد به سایر اعضای تیم خود، انعطافپذیر باشید.
این عبارت برایتان کلیشهای است؛ اما ایدههای عالی، بسیار ساده و پیش پا افتادهاند و نحوه اجرای آنها است که اهمیت دارد. به عنوان یک طراح بازی، باید بدانید که تنها داشتن یک ایده، کافی نیست؛ بلکه، باید بتوانید به ایدهتان اعتبار ببخشید و آن را به سایر اعضای تیمتان ارائه دهید. تنها در این صورت است که در بازه زمانی پذیرفتنی، حتی با وجود چالشهای مختلف، خواهید توانست با همکاری تیم، به ایدههایتان جامه عمل بپوشانید.
به عنوان یک طراح بازی، معمولا در معرض هجوم اطلاعات، نظرها، توصیهها و درخواستها قرار دارید. چرا که دیگران و همچنین اعضای تیمتان، شما را مسئول اصلی طراحی بازی میدانند.
هدف نهایی از طراحی بازی، کسب درآمد است. شما باید درک درستی از بازاریابی و تکنیکهای فروش داشته باشید تا بتوانید استراتژی بازاریابی فروش یک بازی یا محصول را به درستی طراحی کنید، در این راستا، باید به نکات مختلفی توجه کنید. از جمله:
- چگونه میتوان مردم را به محصول طراحیشده جذب کرد؛
- چگونه میتوان آنها را مجبور کرد تا ساعتهای طولانی برای بازی وقت صرف کنند؛
- چگونه میتوان از محصول طراحیشده، درآمد کسب کرد.
این نکتهها، برای فروش بازیها در پلتفرمهای مختلف، مانند بازیهای مستقل، بازیهای موبایل و حتی AAA صدق میکند.
آیا بازار کار طراحی بازی پررونق است؟
به دست آوردن یک فرصت شغلی عالی، در صنعت طراحی و ساخت بازیها، به تلاش، سخت کوشی و فداکاری نیاز دارد. پاداش چنین تلاشی نیز امرار معاش کردن از این راه است. برای موفقیت در این حوزه، باید دانش فنی و مهارتهای هنری خود را گسترش دهید. همچنین، باید برای ساخت محصولات هیجانانگیز، جذاب و اعتیادآور، حرفهای باشید تا بتوانید آنها را به منبع درآمدی تبدیل کنید.
صنعت تولید بازی بسیار متنوع است. این بدان معناست که باید بتوانید مهارتها و محصولهای متنوعی را عرضه کنید. در یک استودیوی بزرگ تولید بازی، ممکن است تمرکز حیطه کاری شما محدودتر از زمانی باشد که در یک استودیو کوچک، با تعداد کمی کارمند، کار میکنید. به عنوان مثال، یک تیم پنج الی ده نفره از بازیسازان، برای ساخت یک بازی مجبورند جنبههای مختلفی از تولید را یاد گرفته و پیاده کنند. این در حالی است که در در استودیوهای بزرگ، مانند EA و Ubisoft، هزاران نفر ممکن است در جریان تولید یک بازی دخیل باشند. در نتیجه هر شخص، تنها یک بخش بسیار کوچک و تخصصی از کار را انجام میدهد.
طراح بازی باید چه مهارتهایی داشته باشد؟
مسلما همه افراد برای طراح بازی شدن مناسب نیستند. برای انجام هرچه بهتر یک شغل، باید ویژگیهای متناسب با آن شغل را داشته باشید. اگر میخواهید یک طراح بازی فوقالعاده شوید، روی ویژگیهای زیر کار کنید:
۱- همزمان تحلیلی، منطقی و خلاق باشید
طراحی بازی نیازمند ترکیبی از مهارتهای تحلیلی، فنی و خلاقانه است. طراحها بسیار افراد تحلیلیاند. آنها میتوانند به شکلی دقیق و هوشمندانه توضیح دهند که چرا یک بازی بد و چرا بازی دیگر فوقالعاده است. اما میان تفکر خلاق و تفکر انتقادی، تفاوت وجود دارد. برای طراح شدن باید هر دو را با هم داشته باشید. باید بتوانید دادهها را بررسی کنید، تجربهای که در جهان درباره محصولتان شکل میگیرد را مدنظر قرار دهید و تصمیم بگیرید. به محض آن که تجربه کافی کسب کنید و مخاطبتان را خوب بشناسید، قادر خواهید بود به غریزهتان اعتماد کنید.
باید بتوانید منطقی فکر کنید. اطمینان حاصل کنید که همه سیستمها و تعاملاتتان معنا دارند. باید همه چیز را تجزیه و تحلیل کنید. در عین حال قادر باشید مکانیزمها و سیستمهایی که پشت کارکرد امور قرار گرفتهاند را تجزیه و مطالعه کنید.
۲- مهارتهای سخت را با نگرش مناسب ترکیب کنید
تسلط به ریاضی و برنامهنویسی، برای هر طراح بازی فواید زیادی خواهند داشت؛ اما این طور نیست که اگر بر این دو تسلط نداشته باشید، نتوانید طراح بازی شوید. بهترین کار متخصص شدن در یک رشته طراحی، هنر یا برنامهنویسی و سپس همکاری به عنوان کارآموز با سایر افراد در یک تیم است. از طریق این همکاری، به درک و نگرش درستتری از سایر رشتهها میرسید.
۳- روابط عمومی خوبی داشته باشید
ارتباطها یکی از عناصر کلیدی طراحی بازی است. ساخت یک بازی ویدیویی نتیجه تلاش جمعی است. بنابراین فقط ساختن مکانیکهای عالی برای یک بازی کافی نیست؛ باید فکرهای خود را برای تیمتان توضیح دهید.
برای تبدیل شدن به یک طرح بازی فوقالعاده، باید مهارتهای ارتباطی مناسبی داشته باشید. اگر قصد ارائه ایده بازی، توضیح منطق بازی، ارائه بازخورد به سایر افراد تیم یا کار به عنوان یکی از اعضای تیم را دارید، در همه این موقعیتها، مهارت ارتباطی ضروری است. لازم است که حلکننده مسئله باشید؛ چرا که پیدا کردن راه حل برای مسائل، بخش اصلی کار روزانه شما است.
بازیسازی کاری به شدت مشارکتی است. هرگز یک فرد تمام تصمیمها را نمیگیرد. باید با افرادی در حوزه کاری خود یا حوزههای دیگر همکاری بسیار نزدیکی داشته باشید و بتوانید هنگام پیشبرد کارتان، ارتباط شفافی با دیگران برقرار کنید. شاید تواضع، از جمله ویژگیهایی باشد که کمتر متوجه آن میشویم. اما در این حوزه ضروری است؛ چرا که اجازه میدهد پذیرای انتقادها باشید و از آنها بیاموزید. بپذیرید که ممکن است اشتباه کنید و دیدگاهها و ایدههای دیگری را مدنظر قرار دهید.
۴- از همدلی و درک دیگران غافل نشوید
گوشدادن به نظرات دیگران نیازمند همدلی است. داشتن این ویژگی، برای تبدیلشدن به یک طراح بازی نیز حیاتی است؛ چرا که او باید کسی که قرار است محصول را استفاده کند و آن چه او میخواهد را درک کند. یک مشکل رایج در حوزه طراحی بازی این است که فرض میشود همه مردم یکسان فکر میکنند و واکنش نشان میدهند. رسیدن به راه حلهایی که برای همه مفید باشد، بسیار دشوار است؛ چرا که همه از عناصر یکسان لذت نمیبرند یا با مسائل یکجور درگیر نمیشوند. در برخی موقعیتها، باید آگاه باشید که مهم نیست چه میکنید، هر محصولی که طراحی کنید هم نواقصی خواهد داشت و تنها کاری که میتوانید انجام دهید، به حداقل رساندن این نواقص احتمالی است.
حالا میدانید طراح بازی کیست و باید چه ویژگیهایی داشته باشد. طراحی بازی از آن دست مهارتهایی است که با تکرار زیاد و آزمایش با تعداد زیادی کاربر، به پختگی میرسد. برای این که به یک طراح بازی بیمثال تبدیل شوید، باید در کنار دانش خود، روی ویژگیهای اخلاقی و شخصیتیتان نیز کار کنید. این طور میتوانید نمونهای بینظیر در صنعت بازی سازی و طراحی بازی باشید.